Pages

Monday, January 23, 2012

Tempat terjatuh lagi dikenang..

بسم الله الرحمن الرحيم

Apa Khabar Malaysia sekarang? Harap kamu sihat saja.. Ada sesuatu mahu ku beritahu.. Saya rindu kamu!!!

Sekarang waktu di sini adalah 1.20 pagi dan aku sedang google 'tourist attraction in Malaysia'.. Hampir 19 tahun aku dibesarkan di Malaysia, tidak pernah aku tahu bahawa:

- Taman Negara Endau-Rompin adalah antara hutan hujan yang tertua di dunia.. Terdapat batu gunung berapi yang dijumpai berusia hampir 240 juta tahu..

- Festival Layang-Layang di Pasir Gudang, Johor dianggap sebagai festival layang-layang terbaik dunia.. Pada tahun lepas, festival ini telah menarik penyertaan dari 25 negara bersama 180 layang-layang..

- Le Tour De Langkawi adalah pertandingan lumba basikal terbesar di Asia..

- Taman Negara Gunung Mulu memegang 4 rekod dunia

1. Gua Nasib Bagus- The world's largest chamber room

2. Gua Rusa- The world's largest single cave passage.

3. Gua Angin dan Gua Air Jernih- The world's largest cave by volume.

4. Gua Angin dan Gua Air Jernih- The world's largest underground river systems .


- Pada bulan March setiap tahun, Tanjung Tuan menjadi destinasi popular untuk menyaksikan migrasi burung liar dari hemisfera selatan ke hemisfera utara dan sebaliknya.. Dipercayai 54 spesies burung menggunakan laluan 'Tanjung Tuan' setiap tahun..

- Labuan International Extreme Kayak Challenge yang diadakan April ini dianggap sebagai salah satu acara yang paling panjang dan susah di dunia.. Peserta dikehendaki berkayak sejauh 84km..

- 3 kawasan di Malaysia diisytihar sebagai warisan dunia UNESCO iaitu Taman Negara Gunung Mulu, Taman Kinabalu dan Penang/Melaka (Penang dan Melaka dianggap sebagai satu kawasan oleh UNESCO kerana keduanya terletak di Selat Melaka.

Dan banyak-banyak lagi..




Minggu lepas, aku study group bersama sahabat dari China selesai sahaja study kami berbual mengenai tempat asal masing-masing.. Mereka berasal dari Xinjiang, China iaitu sebuah kawasan yang menjadi rebutan antara China Muslim dan kerajaan China (insya allah akan aku buat satu entri mengenai Xinjiang kelak)..

Kemudian aku menunjukkan mereka segala tempat menarik di Malaysia tetapi majoritinya adalah gambar di Kuala Lumpur.. Kemudian aku tunjukkan pada mereka makanan-makanan di Malaysia termasuk teh tarik dan gambar restoran Mamak..Ya Allah, hanya Dia yang tahu betapa rindunya aku pada keropok lekor, sate, laksa etc.. Semua gambar yang aku tunjukkan membuatkan aku lebih rindukan kamu wahai Malaysia..

Jujur aku katakan, Malaysia bukan lah nama kecil dalam sektor pelancongan.. Di Hull sahaja, sudah beberapa kali aku terserempak dengan orang Arab yang pernah pergi lebih banyak tempat pelancongan daripada aku.. Langkawi, Penang, Pulau Sipadan, Pulau Tioman adalah antara nama-nama tempat yang meniti di bibir mereka.. Tauke kedai 'Continental' di sini pernah menetap lebih lima tahun di Kuala Lumpur.. Dan dengan bangganya menyebut Jalan Ampang sebagai jalan paling jem di KL..

Jom sama-sama kita berbangga menjadi salah seorang dari 28 juta orang yang bertuah dilahirkan sebagai Malaysian :)


p/s- tiket balik Malaysia bulan 6 tak beli lagi..


6 comments:

  1. Bln 6 mau blk lagi ka? Sah, kamu anak mak.

    ReplyDelete
  2. wahhhhhhhhh..eh..saja nk gitaw..i bru ja makan mee rebus.. :P

    nasi lemak akan dimakan esok.. :P:P

    ReplyDelete
  3. cikgu: mesti lah..nk jumpe cikgu jugak..sbrnye paling rindu makanan malaysia..bosan hari2 mkn fish & chips je sni..

    Miss Kira: nasi lemak xkisah, bole buat sendri.. tp mee rebus :(

    ReplyDelete
  4. selamat kembali=)kadang2 kalau negara org mesti rindu masakan emak=)

    ReplyDelete
  5. Online Gambling & Betting - Jackson County, OK - JT Hub
    JACKSON CITY, 구리 출장샵 OK – Online gambling is here! 용인 출장마사지 보령 출장안마 to gamble, place your bets, and 공주 출장샵 start placing 시흥 출장샵 bets at casinos around the clock.

    ReplyDelete