Pages

Wednesday, April 27, 2011

Nasihat Saidina Ali a.s..

Sempena bulan exam yang melanda seluruh dunia skrg, selamat menjawab exam pada semua rakan-rakan yang sudi menjergah ke blog ini.. Pada yang dah habis, sori lah kalau terlambat wish.. Korang yang sombong tak calling aku masa exam..

Exam2 jugak, tapi yang penting jaga kesihatan diri..

Aku tahu korang semua pun mesti tengah stress gila2 kan sekarang.. Mari baca sedikit perkongsian dari Saidina Ali a.s mengenai ilmu ;


- Ilmu adalah sebaik-sebaik perbendaharaan dan yang paling indahnya. Ia ringan dibawa, namun besar manfaatnya. Di tengah-tengah orang banyak ia indah, sedangkan dalam kesendirian ia menghibur.

- Pelajarilah ilmu kerana sesungguhnya ia hiasan bagi orang kaya dan penolong bagi orang fakir. Aku tidaklah mengatakan, " Sesungguhnya ia mencari dengan ilmu," tetapi "ilmu menyeru kepada qana'ah (kepuasan)."

-Umur itu terlalu pendek untuk mempelajari segala hal yang baik untuk dipelajari. Akan tetapi, pelajarilah ilmu yang penting, kemudian yang penting, dan begitulah secara berurutan.

- Ilmu adalah kekuatan. Barangsiapa yang mendapatkannya, dia akan menyerang dengannya; dan barangsiapa yang tidak mendapatkannya, dialah yang akan diserang olehnya.

- Kecintaan terhadap ilmu termasuk kemuliaan cita-cita.

- Akal tidak pernah membahayakan pemiliknya selamanya, sedangkan ilmu tanpa akal akan membahayakan pemiliknya.

- Pelajarilah ilmu, niscaya kalian akan dikenal dengannya; dan amalkanlah ilmu (yang kalian pelajari) itu, niscaya kalian akan termasuk ahlinya.

- Orang yang berilmu tanpa amal, seperti pemanah tanpa tali busur.

- Serendah-rendah ilmu adalah yang berhenti di lidah, dan yang paling tinggi adalah yang tampak di anggota badan.

- Jika Allah hendak merendahkan seorang hamba, maka Dia mengharamkan terhadapnya ilmu.


p/s- tak sabar rasa nak balik Malaysia..

3 comments: