Pages

Tuesday, May 31, 2011

Isu Barbican- Bukti Ulama perlu bersatu..




Sebenarnya aku ingatkan nak postpone kan dulu publish entri ni sehingga habis lepas exam..tetapi selepas BW beberapa blog tadi, nampaknya topik ini menjadi topik perbincangan hangat.. termasuk di blog-blog politik pembangkang..


Isu Barbican ini menjadi isu hangat apabila Jakim, pada minggu lepas mengeluarkan statement ini:

KUALA LUMPUR - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menegaskan pihaknya tidak pernah mengeluarkan sijil halal kepada pengeluar produk minuman 'bir halal' di negara ini.

Ketua Pengarahnya, Othman Mustapha (gambar) berkata, Jakim juga
tidak mengiktiraf sijil halal daripada syarikat produk minuman yang diimport dari negara Timur Tengah itu. :
Berdasarkan kajian, ada produk yang diimport dari negara Arab itu didakwa mempunyai kandungan alkohol 0.05 peratus dan adalah haram diminum oleh pengguna Islam kerana melepasi had 0.01 peratus yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.sumber Kosmo

Seperti yang kita tahu, Jakim mempunyai badan pensijilan halal sendiri yang 'berkemungkinan' berbeza daripada cara pensijilan halal di negara lain..

Berbalik pada artikel Kosmo tadi, Jakim mendakwa 'bir halal' di Malaysia mempunyai 0.05 peratus alkohol.. dan 'bir halal' tersebut mendapat sijil halal dari negara Timur Tengah..


Itu pendapat dari Jakim, sebuah badan agama dari Malaysia..

Hendak tahu apa pendapat ulama dari Timur Tengah pula?..

Yusuf al-Qaradawi's fatwa says a level of 0.5% is allowed. Sheikh Qaradawi is talking about tiny quantities of alcohol - equivalent to about one-eighth of a unit of alcohol.

He ruled there was no religious ban on consuming drinks with a minute amount of alcohol in them if it was formed naturally through the process of fermentation.

He quoted the rule derived from the sayings of the Prophet that if drinking a lot of alcohol makes you intoxicated then drinking a little is also forbidden.

Sheikh Qaradawi argued that any person who consumed a large amount of high energy drink would not become intoxicated, therefore they were permissible, even though they contained tiny amounts of alcohol. (sumber BBC)



Aku bukan cuba untuk mengatakan yang Jakim salah pada isu ini..Mungkin Dr Yusuf Al-Qaradawi yang silap apabila mengeluarkan fatwa ini..

Tetapi apa yang kita tahu 'bir' halal' di Malaysia diimport dari Timur Tengah.. Dan syarikat ini mungkin mengambil fatwa dari Yusuf Al-Qaradawi.. iaitu 0.5% alkohol dibenarkan..


Apabila timbul isu seperti ini, yang menjadi mangsa adalah kita.. Aku pun dulu selalu minum air ini, bukan sahaja dijual kat kedai2 arab, malah sekarang kedai-kedai mamak pun sudah banyak yang dijual.. Terpulang lah pada masing2 mana satu untuk diterima..bukannya boleh mati pun kalau tak minum air ni..

p/s- Jakim cuma kata 'bir halal' tetapi mereka langsung tidak mention perkataan barbican, bagaimana pula dengan air Istak?..




14 comments:

  1. tgk tin pun dah bley wat ragu2,
    mnum jelah a&w punye root beer kalau nak rasa sgt,

    ReplyDelete
  2. haha..setuju dengan kamu Mr. K..tapi kalau dah betul halal, ape salahnya kita minum kan..

    ReplyDelete
  3. banyak lagi mnuman yng bley mnum
    jgn mudah terpedaya, risau kalau ade cmpuran mende2 len, kita juga yang susah,
    setitik arak membuatkan 40 ari ibadat kita xkan diterima..
    renung2kan selamat beramal :)

    ReplyDelete
  4. minum sparkling sudah lalalaa

    ReplyDelete
  5. balik malaysia aku kenalkan kau dgn brand lain,tu pun kalau kau rasa halal nk minum la

    ReplyDelete
  6. benda khilaf. kalau nak ikot boleh, xnak ikot xpe.

    ReplyDelete
  7. klu da hlal rmai r orang melyu mnum arak..

    ReplyDelete
  8. He ruled there was no religious ban on consuming drinks with a minute amount of alcohol in them if it was formed naturally through the process of fermentation.

    sila amik kira frasa "....IF IT WAS FORMED NATURALLY THROUGH THE PROCESS OF FERMENTATION"

    macam mana nak tau 0.5% tu formed NATURALLY atau intentionally added? Jadik, masih ada was was dan syak..

    ReplyDelete
  9. huhu lately ni malaysia sume nak kata haram haha...kbykan dr negara arab la die kata haram -,-

    ReplyDelete
  10. Salam saudara. Saya rasa saudara perlu ambil/baca artikel sebenar dlm bahasa Arab berkenaan apa yg dikatakan oleh Yusuf Al-Qardhawi, bkn semata2 diambil daripada BBC. [Maaf saya tidak jumpa pautannya]

    Kami dapati apa yang ditulis oleh BBC bertentangan dgn apa yg diperkata oleh Yusuf al-Qardhawi. Sbg contoh, beliau mengatakan jumlah alkohol yg dibenarkan adalah 0.05%, ttp BBC scara sngaja/tak sngaja menulis 0.5%.

    Tafsiran dalam bahasa Arab dan apa yang ditafsir oleh BBC adalah bertentangan. Ini adalah apa yang saya dan pelajar2 sekelas diskusikan secara ilmiah atas dasar hukum. Harap dapat diperbetul fakta ini.

    ReplyDelete
  11. yg pntg malaysia ni dh bergelumang dgn maksiat...
    cube selidik dr akar umbi knp terjd perkara begini???
    mak aku slalu pesan...
    "wahai anak ku...
    jgnla dikau makan atu minum brg yg was2...
    nescaya susahla dikau untuk mndpt hdyh krn mknan dan mnuman yg haram akn mnjd drh daging kita sndri"
    nak dpt hidayah atau Nur dr ALLAH...jauhila yg hrm dekatila yg halal

    ReplyDelete
  12. 3p4h: salam saudara, kalau tak silap saya, memang betul Yusuf al-Qardhawi tidak sebut 0.5% tapi beliau menyebut proportion 5 dalam 1000.(bersamaan 0.5%)..(maaf, saya terlupa nk bookmark sumber ini dahulu)..

    ReplyDelete