Pages

Tuesday, May 17, 2011

Naquib Al-Attas- tokoh polymath dari Malaysia..

What is polymath?

Polymath is a very learned person, of encyclopedic knowledge. There is also the connotation of having an understanding deeper than that found in an encyclopedia, that is, an expert in many fields.


Atau dalam bahasa mudah, polymath ialah seseorang yang pakar dalam pelbagai bidang..

Bersumberkan wikipedia, pada saat ini, hanya 11 orang manusia di dunia yang masih hidup yang layak digelar polymath..
Daripada 11 orang, seorang adalah Muslim iaitu Naquib Al-Attas.. Seorang pakar dalam bidang teologi, falsafah, metafizik, sejarah, kesusasteraan, kosmologi dan sufisme..

Untuk pengetahuan, beliau adalah seorang Melayu yang tinggal di Malaysia.. yes, Malaysia.. Tanah tumpah darahku..Siapa kata Melayu mudah lupa?..Naquib Al-Attas sudah buktikan, bangsa Melayu mampu berjaya jika usaha dan ilmu menjadi priority..







Dilahirkan pada tahun 1931, beliau adalah sepupu kepada Ungku Abdul Aziz iaitu seorang lagi ilmuwan di Malaysia.. Sumbangan utama beliau adalah penubuhan ISTAC.. Beliau adalah pengasas International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC)..

ISTAC adalah pusat kajian mengenai pemikiran dan peradaban Islam, serta memberi respons yang kritis terhadap peradaban Barat..

Buku terkini yang ditulis oleh Naquib Al-Attas bertajuk Tinjauan Ringkas Peri Ilmu dan Pandangan Alam.. Ada buku tulisan beliau yang pernah aku nampak dijual di Amazon.com dan kedai buku Waterstones.. Buku beliau disusun sebaris dengan tokoh-tokoh ilmuwan dari seluruh dunia..

Selain beliau, ramai juga tokoh-tokoh islam yang diiktiraf sebagai polymath. Antaranya ialah:

1) Al-Khawarizmi- pakar dalam bidang astronomi, Matematik dan Geografi..

2) Al-Farabi- pakar dalam bidang Kosmologi, Ahli logik, pemuzik, psychologist and sociologist..

3) Ja'far As-Sadiq- pakar dalam bidang astronomi, teologi, penulis, falsafah, ahli fizik, physician dan saintis.. Beliau adalah guru kepada Imam Abu Hanifah(mazhab hanafi) dan Imam Malik bin Anas(mazhab Maliki).. Imam Shafi'e (mazhab Syafi'e) pula adalah murid kepada Imam Malik.. Ja'far As-Sadiq juga adalah antara Imam utama dalam syiah Imamiah..

4) Ibnu Sina- pakar dalam bidang Kimia, Matematik, ahli logik, astronomi, geologist, ahli fizik, saintis dan penulis sajak..

dan ramai lagi....








Kagum dengan semua ilmuwan-ilmuwan Islam yang mahir dalam pelbagai bidang.. Sedangkan aku nak mahir dalam satu bidang pun teramat la perit.. Terlalu leka dengan hiburan mungkin..

4 comments:

  1. hedonisme adalah batu penghalang kpd pengaliran ilmu pada masa kini


    n yes walaupun aku aku acknowledge hedonisme itu merupakan masalah, tetapi aku masih tidak mampu meleraikan diri drpd masalh itu


    aku tggu kau jd cendekiawan in the near future,aku support kau


    btw,knp tulisan kau sama colour dgn bcakground?

    ReplyDelete
  2. Kena highlight baru boleh baca..aku suka tajuk ni..satu pendedahan yang aku baru tahu..

    Sebelum ni aku ingat mustahil untuk seorang kuasai banyak bidang..rupa-rupanya dah ramai cendiakawan islam yang kuasai banyak bidang sepanjang hidup mereka.

    ReplyDelete
  3. maaf-maaf..ini lah akibat kalau update blog guna internet explorer..preview nampak lawa je.. sudah diperbaiki :)


    eszol: hedonisme?..nice word bro..asal la ak xingat awal2..aku pun sini mempunyai masalah yang sama..kita tahu hiburan itu melalaikan tapi...


    Alan: aku pun baru tahu juga, tp bila tahu ada sorang warga Malaysia layak digelar polymath..terasa bangga pulak..

    ReplyDelete